Řešení raz – dva
Mobilní telefony snižují soustředěnost žáků během výuky. Děti se předhání, kdo má novější
model přístroje. Když se v kolektivu objeví někdo s tlačítkovým, je hned out. Místo učení hrají od
rána do večera.
Ve Vsetíně se na to už nemohla samospráva koukat. Přišel zásah shůry! Radnice nařídila ředitelům
škol upravit školní řády. Výsledkem je denodenní zamykání všech elektronických zařízení dětí do
speciálních boxů. Zpět je dostanou, když jdou domů.
S telefony ve škole se světu vzdalujeme
Zatím žalobu na školu nikdo nepodal, ale pokud přijde, bude zajímavé sledovat, na kterou stranu
se vychýlí miska spravedlnosti. Pokud zvítězí vlastnické právo, budou školy spolu s městem solit jako
mourovaté! Ovšem když převáží zájem na kvalitní výuce, může být vsetínský příklad následován po
celém Česku.
Česká školní inspekce se domnívá, že jde o omezování práv dětí, které se vzdělávají. Přestože
každý kantor si stěžuje, kontrolní pravomoc ministerstva je na ní. A spolu s ní i výklad zákonných norem.
Školáci v Česku si tak zatím mohou dělat z učitelů „dobrý den“ a tak trochu se jim i vysmívat. Prestiži
profese to v žádném případě nepřispívá!
Naopak vůbec se s telefony nepáří ve Francii, Itálii nebo Německu. Země, jejichž kultuře jsme se
chtěli dlouhodobě přiblížit, se však v současné době od nás díky bezzubému přístupu na hony
vzdalujeme!
Drahé přístroje nedávat, ale půjčovat
Španělsko a Nizozemí zákazy užívání elektronických zařízení postupně zavádí a jde jim to
postupně rychle. Za jejich užívání tak lobbují jen někteří kolegové z řad psychologů, kteří by
upřednostnili zákaz telefonů až po diskusi s ratolestmi.
Ta však bohužel někdy nevede vůbec nikam! Sám si vzpomínám, jak jsem denodenně poslouchal,
že kouření je nezdravé, ale když mně bylo 17, i pro mě bylo prostě in. Čas experimentů mám však nyní za
sebou, zregulovat se už dovedu sám.
Účinným opatřením by však mohla být rodičovská součinnost. Přestože máme jistě všichni své
děti rádi, jako dospělí můžeme vstoupit do jejich světa regulací. Telefon nepřinese Ježíšek, nestává se
majetkem dítěte, které je pak při jeho zákazu schopné hystericky se „svého“ dožadovat. Pokud uzná rodič
za vhodné, může dítěti drahý předmět půjčit.
Význam slov „mít“ nebo „vlastnit“ je zcela rozdílným od obsahu sdělení „zapůjčeno“. Jde o
silný nástroj regulace, který pak nechává trumfy v rukách rodičů. Ti jej mohou účinně využívat při
motivaci dětí v celém průběhu výchovy. Odpadnou pak srdceryvné scény, že bez telefonu dítě
neusne, protože rodič si ho může kdykoliv na noc odebrat a dítě ho dostane až ráno. Vyřešeno je
pak na celé dětství raz – dva.
Zdroj: https://www.prahaskolska.eu/zakaz-mobilnich-telefonu-ve-skolach/
https://www.idnes.cz/mobil/tech-trendy/mobilni-telefon-skola-zakaz-madarsko-reditel-odvolani-protest.A240904_110253_mob_tech_LHR