Přijímačky na střední školu děti stresují

Může být řešením tahák?

Kdo z nás by si nevzpomněl na svá vlastní studia nebo školní zážitky. Vzpomínky často spojují rozdílné členy kolektivu i po letech. Mezi oblíbené aktivity některých z nás se řadí dokonce třídní srazy. A když přijde třídní, je to super! Často se vzpomíná i na opisování.

Podstata opisování a důvody, které k němu vedou, jsou jednoduché. Všechny zkoušené drtí obava z neúspěchu. Někdo používá jako pomocníka ke svým chatrným znalostem mobil, jiný je odvážnější kombinátor a nechá si napovídat prostřednictvím vysílačky v uchu. Důležité je, aby vyučující nebo zkoušející na nic nepřišel!

Zakázané ovoce láká

Důvodem, který startuje celý proces napětí v duši jednotlivce, je stresor. Ten pramení z očekávané změny. Pokud dítě uspěje, postupuje. Jestli však pohoří jako papír, nikdo ho nepochválí. Doma se může stát černou ovcí rodiny, ve třídě pak chvilkově outsiderem.

V zásadě jde o změnu, která je předvídatelná. O termínu zkoušky se dozvídáme s časovým předstihem. Bohužel tuto zkoušku neumíme moc ovlivnit, protože zadání přichází až v hodinu H onoho dne D, ve kterém se vše rozhodne. Roli zde hraje tedy velký vliv nejistoty.

Přitom každý ví, jak může přistižení při činu dopadnout! Výsledek bývá zpravidla tragický, za 5! Nebo okamžité ukončení zkoušky a potupným závěrem Nehodnocen. Přesto žáci a studenti ve školách opisují, a to nejen u přijímacích zkoušek nebo státnicích!

Kdo se nechce zostudit, vydrží

V Česku dokonce proběhl před několika lety průzkum, který se týkal opisování. Dělala ho společnost Scio, která dospěla k závěru, že u maturit opisoval každý šestý. Znepokojivé výsledky tak byly příčinou kontrol ze strany zadavatele testů, společnosti Cermat, na podezřelých školách. http://www.ceskaskola.cz/2013/05/prectete-si-stovky-maturantu-pri.html

Co vlastně já sám? No, nebudu zapírat… Někdy jsem si psal taháky na dlaně svých rukou, občas jsem měl popsanou stránku v sešitě a jakoby náhodou jsem ho otevřel, jindy jsem na papíře seděl a opisoval jednotlivé odpovědi tak, jak jsem posunul nohu na židličce. Nejčastější to bylo na II. stupni základky, pak už jsem měl strach, abych neměl z ostudy kabát.

Tahák jako řešení na celé přijímačky bych v žádném případě nedoporučil! Člověk by se měl připravit alespoň znalostí základní sady vědomostí. Pokud si v něčem není jistý a chce riskovat pětku, m§že tahák použít. Jestli ne, je dobré se na všechny připravené taháky mrknout před zkouškou a pak je nechat v kapse bundy nebo kalhot a ani se jich nedotknout. 

Jan Beer

Přijímačky na střední školu děti stresují
Přesunout se na začátek